TESTUEN HAUSNARKETA
Cuando las imágenes tocan lo real. Georges
Didi-Huberman.
Egia esan, asko kostatu zait testu
hau ulertzea, oso era filosofikoan adierazten baitu bere ideia. Hau gertatzen
denean, autoreak esan nahi duenaren interpretazioak egitera jotzen dugu eta
interpretazio horiek guk entzun nahi dugun horretara hurbiltzen dira
gehienetan. Hori dela eta “Cuando las imagenes tocan lo real” testuaren
interpretazio propioa azalduko dizuet.
Georges Didi-Huberman-ek irudirik
gabeko imajinazioa ezinezkoa dela dio eta egia esanda erabat ados nago esaldi
honekin, asken finean irudia etengabe dugu buruan, baita pentsamendu
inkontzienteetan ere. Hala ere, irudi horien “purutasuna” eztabaidagarria dela
esaten du. Seguraski, ados egongo zarete oroitzapenen irudiak osagabeak eta
inperfektuak direlaren premisarekin… baina, zer esango zenukete argazki erreal
bati buruz hitz egiterakoan? Perfektua al da? Efektu bisualek eta teknologiek
irudietan egin dezaketen eraldaketak alde batera utziz, Didi-ren esanean, ezta argazki erreal batekin ezinezkoa da
harrapatu den momentu horren osotasuna ulertzea. Hori justifikatzeko irudi
beratik aparte beste faktore asko kontuan hartu behar direla dio, azkenean,
ezinbestekoa da zentzumen edo sentipenen bidez lekuak berak eskaintzen digun informazioa
kontuan hartzea.
Testuan zehar irudien
ezpurutasunaren adibide azko jartzen ditu, “imaginazioa”, “oroitzapena” eta
“argazki” hitzak behien eta berriz errepikatuz. Horietatik, arkitekturaren
funtsari buruz dudan ideiarekin hobekien bat egiten duen adibidea ondorengoa
da:
La edad de la imagen de la que
habla aquí Benjamin es aquella donde “la fotografía no busca gustar y
sugerir, sino ofrecer una experiencia y una enseñanza”. Así pues, lo que Benjamin admira en el trabajo
fotográfico de Atget no es otra cosa que su capacidad fenomenológica de “ofrecer
una experiencia y una enseñanza”: una marca fundamental de “autenticidad”,
debida a una “extraordinaria facultad para fundirse en las cosas”. Pero,
¿qué significa esto, fundirse en las cosas? Estar en el lugar,
indudablemente. Quedarse, mantenerse, habitar durante un tiempo en esa
mirada, en esa implicación. Hacer durar esa experiencia. Y luego, hacer de esa
experiencia una forma, desplegar una obra visual. Benjamin propone, al
final de su artículo: “Las
conminaciones que encubre la autenticidad de la fotografía [...] no
siempre conseguiremos elucidarlas con la práctica del reportaje, cuyos clichés
visuales no tienen otro efecto que el de suscitar por asociación, en el que los
mira, clichés lingüísticos”.
“Argazki” hitzaren ordez
“arkitektura” jarri dezakegu eta testuaren zentzua ez zen bat ere aldatuko. Aken
finean, arkitektura ona ez da hartzailearen atsegin bisualerako soilik eraikitzen
dena, ez da estetikoa soilik. Arkitektura egiazkoa izan behar da, eta hau
lortzeko espazioak esperientzia eta irakaspenak eskaini behar dituzte
(funtzionalitatea ahaztu gabe noski, baina hau ez da oiraingo gaia). Gainera,
arkitektura bere osotasunean ulertzeko ezin zara irudi soil batean oinarritu,
lekura joan behar zara, bertan zentzumenekin jolastu eta eraikuntzak
transmititzen dizkizun zentzazioak bizi.
Beraz, esan genezake argazkia eta
arkitektura antzekoak direla, ezin gara momentu bakar batekin gelditu hauek
sakonean ezagutzeko, bizitu egin behar dira. Bizipen, oroitzapen eta ahazte prozesua,
Benjamin-ek dioen bezala, “sutearekin” konparatu dezakegu: Sutearen sugarrek
erre egiten dute (bizipenak). Sugarren itzaltzen prozesu bitartean brasak agertzen
dira (oroitzapenak), hauek oraindik beroa igortzen dute eta putz eginez gero
sugarrak lortu ditzazkegu. Itzaltzen direnean berriz, errautsa bilakatzen da,
hutsa (ahaztea).
Gure helburua arkitekto bezala
hartzaileak sugar hoeitan mantendu nahi izatea, gure arkitektura bizi nahi
izatea alegia, proiektu bakoitzean esperientziak sortuz eta irakaspenak
eskainiz.
Proyectar es investigar. Campo Baeza.
Campo Baezak ongi esan zuen
bezala, dudarik gabe, proiektu bat ikertze lan baten ondoren lortzen den
emaitza da. Emaitza zehatz horren atzetik proiektatze prozesua dago beraz, hau
da, dauden datu guztiak aztertu egiten dira, hauen buruan pentsatu eta
hausnartu egiten da eta azkenik planteatzen diren arazo edo erronkei buruz erabakiak
hartzen dira hauei aurre egiteko modua aurkitzeko asmoz. Erabaki horiek ideak
sortzeko eta garatzeko ezinbestekoak dira. Baina, zerk alderdi dago idei eta burutapen
baten artean?
Behin eta berriz erabiltzen du
hitz hau artikulu osoan zehar. Bere iritziz burutapen batetik sortutako emaitza
ez da proiektatua. Aitzitik, ez nago guztiz ados, burutapen bat
bat-batean burura datorkizun idea bat baita eta ideia hori proiektu batean
txeratzeko gogoeta egin behar da, hau izan aurretik edo ostean. Hau da,
burutapen bat erreflexioa eta planteamendua dakar atzetik. Dituzun datuak
aztertzen eta hauei buruz hausnartzen zauden bitartean bat-bateko idea etorri
ahal zaizu burura edo edozein lekutan zaudela, beste edozein gauza egiten edo
beste gauza batzuetan pentsatzen… zerbait ikusi, entzun, sentitzean… zure
proiekturako baliagarria den ideia bat izan dezakezu. Beraz, proiektuan
pentsatu behar duzu eta honetarako baliagarria izan daitekeela buruan izan
burutapen hori aplikatzerakoan. Beste kontu bat izango litzateke astoaren
kontakizunean esaten den bezala kasualitatez lortutako emaitza bati
buruz hitz egiten dugunean. Hau bai ezin dugu proiektatzea bezala kontuan
hartu, azken finean ez baita aplikatu proiekturako baliagarria dela pentsatu
edo honek izan ditzaken arazo edo erronkei aurre egiteko planteatu. Dena den,
kasualitatez lortutako emaitza bat proiektatu den bat bezain baliagarria dela
esaten ausartzen nahiz. Beraz, nire iritziz, dudarik gabe logiko eta egokiena
proiektatzea izan harren, beste emaitzak egokiak diren bitartean ezin zaizkio
duten balorea kendu.
Beste atal batean, ikertzeari
buruz erreflexioa egiten du. Honi buruz esan behar dut ez zaidala ikerkuntzari
buruzko azalpen objektibo bat iruditu, gai honi eskaintzen dizkion lehenengo
parrafoak arkitektoak ez diren pertsonei gutxietsi egiten baititu:
“Porque, aunque a los que no
son arquitectos les cueste entenderlo, proyectar es investigar.”
“Pero, ni el poeta ni el
músico ni el pintor, ni casi ninguno de los creadores, tienen que luchar contra
la ley de la gravedad como tienen que hacerlo los arquitectos. Ni a los poetas
ni a los músicos ni a los pintores, se les pueden caer sus obras. Ni, como los
arquitectos, hacen una creación con razón de necesidad.”
Zaila da jakintza ez duzun alor
bati buruz hitz egitea, beraz, ez dut uste Campo Baezaren premisak egokienak
direnik, arkitekto lanbidea besteen gainetik jartzen duela baitirudi eta alor
bakoitza bere zailtasunak dituela ezin da ikatu. Azken batean, pertsona
bakoitza trebetasun ezberdinak ditu eta ez dago ondo bestean gutxiestea zuk
duzun trebetasuna ez dutelako.
Bere iritzi kritiko eta
pertsonala alde batera usten badugu eta aipatzen dituen gai objektiboei
erreparatu, berarekin bat natorrela esan dezaket. Ikerketa horretan
ezinbestekoa da lekua, erabilera, egitura eta eraikuntza, edertasuna, argia eta
denbora kontuan hartzea, proiektu baten funtsa baitira eta hauek ikertuz eta
planteatzen diren erronkei aurre eginez proiektu bikaina lortu daiteke.
Azkenik, irakaskuntzari buruz
egiten duen gogoeta miresgarria iruditu zait. Ez dut uste ikertzeko aukera
ematen dizun irteera bakarra denik baina egia da horretara bultzatzen zaituela
irakatsi ahal izateko jakintza gehiago eskuratuz, ikasleen proiektuak ikertuz
eta bideratuz.
Dena da arkitektura. Hans
Holleinen.
Gizakiok ingurua eraldatzen dugu
gure beharretara moldatzeko behin eta berriz. Eraldaketa hauek arkitektura
dira, eraikuntza, natura ez dagoen edozer, moldaketa.
Behar horietaz hitz egiten badugu
ez dugu bakarrik fisikoetaz hitz egiten, psikikoetaz baita ere. Historian
gizakiontzat lehenengo etxebizitzak egin zirenean ez zen bigarren faktore hau
kontuan hartzen, ingurunetik babesteko solik eraikitzen baitziren. Hans Holleinen
esanetan gaur egun arkitektura honela adieraz daiteke:
La arquitectura es ritual; es etiqueta, símbolo, signo y expresión.
La arquitectura es el control de la temperatura corporal, es
protección y abrigo.
La arquitectura es la caracterización del espacio, del entorno.
La arquitectura es un condicionante de los estados psicológicos.
Gizakia konplexuagoa egin da
mendeen bidean eta gaur egun bere konplexutasunaren arabera egiten da arkitektura aipatutako
alorretan- Horretaz gain teknologia eboluzionatu egin du ete, eta hori dela
medio eraikuntza teknika eta arkitektura berria agertu da. Hala ere hori ez du
esan nahi antzinekoa desagertu denik, erabiltzen jarraitzen baita, nire ustez,
alde batetik funtzionatzen duelako eta bestetik gizaki gehienak tradizioa
miresten dutelako.
Bestalde komunikazio medioei
buruz hitz egiten du. Egia da agur egun teknologia berri hauen bitartez jendeak
ez duela tokira joateko beharrik eraikinak ikusteko. Baina ba al da hau
arkitektura ezagutzeko modua? Nire ustez ezta pentsatu ere. Irudien bitartez
ezin da osotasunean espazio bat ezautu, hau irudi bat baino askoz gehiago
baita. Arkitektura bizitu egin behar da, zentzumenen bidez espazioek,
materialek morfologiak, kokalekuak… eskaintzen dizkizun sentsazioetan murgildu. Beraz, teknologia
alor askotan abantaila bat bada ere beste azkotan atzerapen bat dela esan
dezaket.
Lehen esandako eraikitze
materialak eta sistemak abantaila horietako bat dela ukaezina da, beste alor
batzuetan aplikatzen ziren teknikak eta materialak bereganatu zituen
arkitektura. Era berean, medio fisiko horietaz aparte medio inmaterialen
alorrean emango da aldaketa ere hurrengo garaietan, azken batena, esan bezala,
gizakia etengabe eboluzionatzen baitu.
Comentarios
Publicar un comentario